Goede zorg voor je cliënten is het allerbelangrijkste. Toch is het door onbegrepen gedrag soms moeilijk om contact te maken. Het lijkt als een zware steen die de stroming van de rivier bepaalt en het valt niet mee om dat obstakel te verleggen. Door dit onbegrepen gedrag komt de zorg soms in het geding. Het zorgt bij jou en je collega’s voor onrust, verwarring en/ of handelingsverlegenheid.
Vind jij dit gedrag een uitdaging? Zoek je verdieping en wil jij je collega’s ondersteunen in de processen rondom onbegrepen gedrag? Dan is deze leergang iets voor jou.
- Jij wilt weten waar onbegrepen gedrag vandaan komt
- Jij wilt graag (weer) toegang krijgen tot die cliënt met onbegrepen gedrag
- Jij wilt voorkomen dat jullie als team vastlopen
- Jij wilt praktische handvatten om gedrag te beïnvloeden
- Jij wilt je collega's kunnen ondersteunen
- Jij zoekt graag de samenwerking met anderen
- Jij hebt een werk/denkniveau vergelijkbaar met minimaal mbo-niveau 4
- Identiteit, persoonlijkheid en achtergrond van gedrag
- Werken met levensgeschiedenis
- Netwerk van cliënt leren kennen en inzetten
- Omgaan met levensvragen van cliënt
- Psychiatrische ziektebeelden en gedragsbeelden
- Prikkelgevoeligheid (sensorische informatieverwerking bij ouderen)
- Omgevingsfactoren (helpend; kleuren, geuren, inrichting, materialen)
- Wie ben ik en hoe zet ik mezelf professioneel in?
- Normen en waarden; wat wordt scherper bij onbegrepen gedrag?
- Welk gedrag past bij mij en hoe zet ik dit effectief binnen mijn professionele context?
- Eigen (voor)oordelen en meningen
- Analyse methodiek/observatie of modellen
- Gewoontevorming signaleren
- Methodisch werken. Wat is het? Welke vorm gebruikt de eigen organisatie?
- Wat is het probleem? Van wie is het probleem? Voor wie is het een probleem?
- Ken en ontwikkel je eigen stijl van communiceren (verbaal en non-verbaal)
- Hoe maak ik contact?
- Wat is het effect van mijn communicatie?
- Het aanleren van (nieuwe) contactvaardigheden
- Luister- en gespreksvaardigheden
- Inzetten van de eigen kennis, kunde en kwaliteiten
- Persoonsversterkende omgangsvaardigheden richting cliënten en collega’s
- Behaal ik mijn doelen?
- Klein kunnen kijken en groot kunnen denken
- Proactief en waarderend zijn
- Cliëntbespreking, gedragsvisite
- Intervisie: om het gesprek met het team te leiden. Hoe pak je leiding? Welke vragen stel je?
- Werken met en aansluiten bij methodieken en instrumenten uit de eigen organisatie
- Multidisciplinair samenwerken binnen en buiten de organisatie
- Relevante wet- en regelgeving
- Wet Zorg en Dwang als onderdeel van de houding van de medewerker
Waar en wanneer? (Plaats en data)
De leergang start in het voorjaar, in maart, op een locatie in het midden van het land. De leergang bestaat uit 8 lesdagen verdeeld over een periode van 10 maanden.
Locatie: volgt nog
Start 2022
Data: najaar 2022 en voorjaar 2023. (exacte data volgen nog)
Aantal deelnemers:
Minimaal 10, maximaal 14 deelnemers.
Studiebelasting:
Per lesdag wordt 3 uur voorbereidingstijd gevraagd voor opdrachten (o.a. e-learning, literatuur, verwerkingsopdrachten). Over de periode van 10 maanden betekent dat 24 uur zelfstudie naast 8 lesdagen.
Kosten:
De leergang kost € 1650,- (dit is inclusief literatuur, e-learning, lunch).
De leergang kan ook incompany aangeboden worden. Offerte op aanvraag.