Vanochtend weer een mooie training mogen geven aan een team in de ouderenzorg: Samenwerken in de Driehoek.
Hoe werk je nu op een goede manier samen met familie?
Ik ben begonnen met de stelling: ‘als er gedoe is tussen de professional en familie heeft de bewoner daar geen last van’.
Dat levert heel veel informatie op. De 1 vindt van niet (want bewoner heeft immers dementie) en de ander zegt ‘ja juist, want ze voelen het zo goed aan als er spanning is’.
En ik ben het natuurlijk eens met de laatste opmerking.
Van daaruit kunnen we dan verder naar het belang van deze samenwerking. Ik kom nog veel tegen dat de medewerkers zeggen ‘we zijn soms drukker met de familie dan met de bewoner’. En dat wordt als negatief ervaren: ‘we zijn er immers voor de bewoners’.
Dan helpt het enorm als je snapt dat je de bewoner zelf helpt door te investeren in familie. Zorg dat familie zich welkom voelt, dat is al een hele belangrijke.
Hoe kijk jij daar tegenaan?
Sept 2024