Dé zin die mij het meeste bijblijft van onze follow up die we vorige week hadden met alle trainers.
Onze gastspreekster Carmen van Bussel werkt als orthopedagoog en GZ-psycholoog. Vanuit haar visie ‘kijken naar de mens achter het gedrag’ hadden we haar uitgenodigd om ons te verrijken met meer kennis over psychiatrische ziektebeelden.
We hebben het gehad over het verschil tussen psychische en psychiatrische problematiek en gedragsproblemen.
Les 1: de persoon is psychisch ontregeld, hij is uit balans
Les 2: wanneer ben je ziek of gezond? Dit is hartstikke subjectief. Het is persoonlijk en cultureel bepaald
We willen terug naar de mens in zijn context:
– kwaliteit van leven
– onderliggende behoeften
We hebben nog veel meer mooie dingen gehoord, maar dit sprong er in ieder geval uit voor mij.
Wat een bevestiging voor wat we als Facet Trainingen al aan het doen zijn. Wij hebben het altijd over ‘de mens met….’
Dat is dus niet anders bij psychiatrische problematiek. Goed om te weten!
Juni 2025