“Er moet nu echt iets gebeuren!”

Ik ben onlangs gestart met teamontwikkeling bij een team dat dringend ondersteuning nodig heeft.

Er is een enorm personeelsverloop, wat typerend is voor de situatie. Hoge werkdruk, te volle diensten, teveel gevoel van tekort schieten, te weinig voldoening, ‘pappen en nathouden’ in plaats van ontwikkelingsgericht werken.

Investeren in nieuwe medewerkers, maar er komen er 2 bij en er gaan er 3 weg.

Arme cliënten, zij zijn de dupe hiervan. Iedere keer nieuwe medewerkers waar je weer aan moet wennen. En ook voor de huidige medewerkers is dit echt heel pittig, daar kun je je gelijk iets bij voorstellen.

Duidelijk is dat er iets doorbroken moet gaan worden.
Tot nu toe lukte het nog niet om stappen te maken. Veel gepraat en weinig actie.

Tijdens de teamdag werd gelukkig pijnlijk duidelijk hoe hoog het zat bij iedereen. En ik zeg ‘gelukkig’ omdat er eerst een echte noodzaak gevoeld moet worden om te gaan veranderen.
We hebben dit uitgewerkt met elkaar: wat is de verandernoodzaak en daarmee het veranderverlangen? Daarna gekeken naar het waarom en waartoe.

We zijn die dag geëindigd met het ‘wat’, waarbij de teamleden met veel mooie ideeën kwamen. Wat echt gaaf was om te zien, was dat het enthousiasme terugkwam en ze weer even bruisten van energie.

Zo gaat er weer wat ruimte komen, zodat we de volgende keer verder kunnen bouwen.

Mei 2025

Placeholder