Wat als er geen ruimte is voor een training…

Wij komen met onze goede bedoelingen, maar soms lopen dingen anders dan gepland.

“Ik wil hier niet zijn”
“Ik heb eigenlijk geen tijd”
“Het is mijn vrije dag”
“We zijn hartstikke onderbezet”.

Een team voelt door wat voor reden dan ook geen ruimte.

Onlangs werd ik gebeld door een van onze trainers met de melding dat een training niet lekker liep.

Je wordt gevraagd om een training te geven en dan blijkt dat er slechts een half team aanwezig is, in plaats van het hele team.

Een team dat niet compleet is, zit vaak in de stress. De praktijk gaat immers gewoon door en de medewerkers komen in de overlevingsstand. In zo’n situatie is er simpelweg geen ruimte voor een effectieve training.

Het is belangrijk om deze uitdagingen te herkennen en te begrijpen. We moeten flexibel zijn en manieren vinden om onze ondersteuning aan te passen aan de realiteit van het team.

Dan is het belangrijk dat je als trainer goed kan registeren wat er bij jezelf gebeurt. Ben je in staat om te schakelen? Om ruimte te geven aan dat wat er leeft?

Vaak zie je dat als dát lukt, je daarna ook de draad wel weer op kunt pakken. Soms kun je juist heel goed de theorie koppelen aan wat er in het hier-en-nu gebeurt.

Het doel blijft om aan te sluiten bij de medewerker, om een veilige en productieve leeromgeving te creëren, zelfs als de omstandigheden niet ideaal zijn.

Sept 2024

Placeholder