Over ons

Facet Trainingen

'Betekenisvol handelen voor een menswaardig bestaan'

Kernwaarden Facet Trainingen

Betekenisvol
Gedrag is altijd betekenisvol. De behoefte aan een dienst van Facet Trainingen ontstaat vaak vanuit complex gedrag van een cliënt in de zorg of in het onderwijs. Daarom kijken we eerst naar de betekenis van het gedrag van een cliënt en vervolgens naar wat dit van de medewerkers vraagt. Met onze veelzijdige trainingen willen we betekenis toevoegen aan het leven van cliënten, hun medewerkers en hun omgeving.

Zelfbewustzijn
Verandering van gedrag begint bij zelfbewustzijn: dat de professional de cliënt kent én zichzelf. Als medewerker heb je veel invloed op het gedrag van een cliënt en zijn of haar omgeving. Het is belangrijk om te scheiden welk gedrag of welke emoties van de medewerker zijn en wat van de cliënt is. Samen versterken we de invloed van medewerkers, wat bijdraagt aan de kwaliteit van leven voor de cliënt.

Kwaliteit
Facet Trainingen staat voor kwaliteit en deskundigheid. We streven ernaar om de kwaliteit van het bestaan van de cliënt te verhogen en de deskundigheid van de professional te bevorderen. Ook in samenwerkingen met trainers en organisaties is hoge kwaliteit van groot belang. Onze trainers zijn deskundig, toegewijd en zorgvuldig. Ze hebben veel ervaring in het werkveld, zodat ze een sterke baken zijn voor medewerkers en hun cliënten.

Verbinding
We vinden persoonlijke aandacht voor managers, medewerkers en hun cliënten belangrijk. We sluiten aan bij de vraag van een organisatie en werken graag nauw samen. Erkenning voor wat er speelt is belangrijk en nodig, zodat iedereen zich gezien en gehoord voelt. We waarderen dat wat er al is aan kwaliteit, net als de intentie voor iedereen om het goede te zoeken. Vanuit gelijkwaardigheid bereik je samen meer.

Beweging
We streven ernaar positieve beweging te creëren in teams en bij medewerkers. We onderzoeken waar het knelt of wringt, ontdekken waar dit mee te maken heeft en besluiten vervolgens samen welke acties helpen om verder in beweging te komen. Want vanuit beweging ontstaat ruimte en kunnen er keuzes gemaakt worden die de welzijn van medewerker en cliënt vergroten. We ontwikkelen onszelf ook door, omdat we bevlogen zijn over ons werk.

Wat beweegt jou om te doen wat je doet?

Naast het geven van trainingen denken we graag mee hoe veranderingen binnen een organisatie kunnen beklijven. Wij werken vooral procesmatig, met heldere doelen. Wij kunnen overstijgend meekijken met de processen die zich op de werkvloer en binnen de organisatie afspelen. Dit doen we met een systemische blik en kijkend vanuit menselijke behoeften. Zowel op cliëntniveau als teamniveau en organisatieniveau.

Vanwaar de naam 'Facet'?

  1. Volgens het woordenboek staat Facet voor 'aspect'. De dienstverlening binnen Facet Trainingen staat voor verschillende aspecten binnen de zorg.
  2. Ook staat Facet voor 'geslepen vlak van een edelsteen'. Wanneer je zo'n vlak bekijkt vanuit verschillende hoeken, zie je verschillende kleuren. De kijk naar een cliënt moet ook vanuit verschillende hoeken bekeken worden om zo steeds iets nieuws bij de cliënt te gaan (her)ontdekken.
  3. Tenslotte betekent Facet ook 'vakje van het samengestelde oog bij insecten'. Facet Trainingen is meer dan Antonie Boom zelf. Naast zijn eigen expertise en ervaring is hij erin geslaagd mensen om zich heen te verzamelen die vanuit eenzelfde drive binnen de zorg en het onderwijs werkzaam zijn. Samen zijn er daardoor allerlei diensten ontstaan en ontwikkeld.

Het ontstaan van Facet Trainingen

Facet Trainingen is in 2000 opgericht door Antonie Boom. Hij is al meerdere jaren werkzaam in de zorg als psychomotore therapeut, casemanager en trainer rondom de thema's bejegening, communicatie, agressie, etc. Antonie heeft verscheidene opleidingen gevolgd: het Cios, psychomotore therapie en de post-bachelor opleiding organisatiepsychologie. Daarnaast heeft hij een aantal aanvullende cursussen en trainingen gevolgd ter verbreding en verdieping. Dit zijn onder andere de train-de-trainer opleiding rondom agressie en de basis- en vervolgcursus: 'anders kijken naar' van J. Heijkoop. Tevens heeft hij de training Triple-C (‘Anders Denken – Anders Kijken – Anders Doen’) bij Dick van de Weerd en Hans van Wouwe gevolgd.

Vanaf mei 2024 is Jolanda van Wijk de nieuwe eigenaar.

De collega's binnen Facet

Femke Vrolijken:
Femke werkt al jaren als managementassistente. Zij regelt de planningen en alle bijkomende zaken, zodat het proces rondom elke training vlekkeloos verloopt.

Mariët Vermeer:
Mariët houdt zich bezig met de financiële administratie. Daarnaast heeft zij allerlei algemene administratieve taken.

Jolanda van Wijk:
Jolanda is werkzaam als trainer, coach en casemanager. Jolanda heeft SPH gevolgd en jarenlang gewerkt als persoonlijk begeleider bij mensen met een verstandelijke beperking. Daarna heeft ze de overstap gemaakt naar de functie van manager in de zorg en de daarbij behorende opleiding gevolgd Management voor het Middenkader. Ondertussen werkzaam geworden als casemanager voor het CCE en opgeleid door Antonie als trainer Agressiepreventie. Na het behalen van haar opleiding als Erkend Professioneel Coach is Jolanda in dienst gekomen van Facet Trainingen. Nu werkt ze volledig als trainer/coach/casemanager en komt de jarenlange werkervaring in de verschillende rollen mooi bij elkaar.

Registratie Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs

Facet Trainingen is geregistreerd bij het Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs (CRKBO). In dit Register staan onderwijsinstellingen ingeschreven die voldoen aan de kwaliteitscode voor opleidingsinstellingen voor Kort Beroepsonderwijs. Dit heeft als voordeel dat de trainingen en studiedagen vrijgesteld zijn van BTW.