Beter verstaan van cliënten met moeilijk verstaanbaar gedrag
Daniëlle is een jonge vrouw die zichzelf goed kan verzorgen en zelfstandig naar haar werk gaat. Maar ’s avonds zie je een heel andere kant van haar. Ze terroriseert haar begeleiders door te klagen over pijntjes en door hen voortdurend te bellen over dingen die volgens haar niet goed geregeld zijn. Het maken van duidelijke afspraken om dit gedrag te begrenzen helpt niet, het roept juist agressief gedrag bij haar op. Haar begeleiders ergeren zich steeds meer aan dit gedrag, worden wanhopig, vinden dat ze verwend is en nooit geleerd heeft zich aan regels te houden. Op een bepaald moment is de grens bereikt en er wordt de vraag gesteld of ze op de huidige locatie kan blijven wonen. Een begeleider besluit om alle oordelen los te laten en op een heel andere manier met haar in gesprek te gaan. Dan ontdekt hij tot zijn grote verbazing dat ze het moeilijk vindt om ’s avonds in haar eentje te gaan slapen. Ze heeft het nodig dat iemand haar welterusten zegt, net zoals haar moeder vroeger altijd deed.
De begeleider gebruikte de Hou je Kop Erbij methodiek, een basishouding waarbij je je Dom, Lui en Dakloos gedraagt. Je laat je gedachten en ideeën over wat er aan de hand is los en luistert zonder oordeel naar wat de ander zegt of juist niet zegt. Door deze houding kwam er een totaal ander verhaal naar boven.
Goed communiceren valt of staat met goed kunnen luisteren (verstaan). Maar goed luisteren is juist het moeilijkste wat er is. Onze hersenen zijn daar namelijk niet op ingesteld. Onze hersenen zijn ingesteld op snel oordelen en snel reageren. Uit onderzoek (Murphy, 2020) is gebleken dat conflicten en problemen niet worden opgelost door te praten, maar door goed te luisteren. Gelukkig kunnen we wel leren om goed te luisteren voordat we reageren. Hoe kun je luisteren naar een ander zodat hij het gevoel heeft dat hij echt gehoord wordt?
De training Hou je Kop.. Erbij! is ontwikkeld om beter te kunnen luisteren en daarna beter te communiceren.
In deze training maak je kennis met de basishouding van de Hou je Kop Erbij methodiek: op een professionele manier dom, lui en dakloos zijn.
De training Hou je Kop Erbij bestaat uit 2 delen.
In deel 1 ligt het accent op anders luisteren naar de cliënt.
In deel 2 gaan we vooral bezig met anders luisteren naar jezelf en je collega’s. Het enige instrument in je werk wat je hebt ben je zelf. Maar hoe goed ken je jezelf nu eigenlijk?
Er zijn verschillende communicatiestijlen die mensen kenmerken. Als je zicht krijgt op je eigen communicatiestijl en patronen in de stijl van anderen kunt herkennen, kun je hier beter op inspelen met elkaar.
Doel van de training deel 1: anders luisteren naar de cliënt
- bewustwording van de invloed van je eigen beelden en ervaringen als je iets waarneemt
- bewustwording van onderliggende vragen en behoeften van de ander
- bewustwording van de invloed van je eigen overtuigingen
- herkennen van het verhaal van de ander
- actief luisteren naar het verhaal van de ander
- aansluiten bij het verhaal van de ander: volgen, invoegen op juiste moment op juiste manier
- weten wat het verschil is tussen autobiografisch en empathisch luisteren
Inhoud van de training deel 1:
- narratieve benadering: herkennen van verhalen bij jezelf en herkennen van verhalen bij de cliënt. Waarnemen in plaats van oordelen
- herkennen van metaforen: gebruik van beeldtaal & materiaal
- actief luisteren en aansluiten. Niet-sturende interventies
- onderliggende vragen en behoeften bij de ander onderzoeken
- de rol van overtuigingen
- informatieverwerking cliënt: is het herkenning of begrip?
- 4 manieren van oriëntatie op de wereld
Doel van de training deel 2: anders luisteren naar jezelf en je collega's
- zicht krijgen op je eigen socialisatieproces
- weten wat je kernkwaliteiten zijn
- bewustwording van de communicatiestijlen van jou en de ander
- zorgen voor jezelf en zorgen voor de ander: Geweldloze Communicatie
Inhoud van de training deel 2:
- je eigen verhaal ontdekken: metafoor matroesjka poppetjes
- kernkwadrant en dubbelkwadrant maken
- communicatiestijlen: de stad van Axen
- empathisch contact leggen met onszelf, dan pas kan het met de ander
- op zoek naar de behoefte achter je oordelen
- de 4 stappen van geweldloze communicatie doorlopen
- de 3 gebieden hiervan oefenen
Praktische informatie
Deze training is altijd maatwerk. Op basis van jullie vraag kunnen we accenten verleggen.
De basistraining bestaat uit 3 dagdelen van 3,5 uur. Geldt zowel voor deel 1 als voor deel 2. Er wordt geen tijd gevraagd voor opdrachten buiten de dagdelen om.
We adviseren minimaal 1x per jaar een follow up van een dag(deel) om zo het geleerde blijvend te kunnen doorontwikkelen. Wij zoomen altijd in op jullie casuïstiek, op jullie thema’s.
Voor deze training is geen specifieke vooropleiding nodig.