Training hartcoherentie

 

Hartcoherentie gaat dus over:

  • meer veerkracht en minder stress bij jezelf én de ander
  • meer in balans
  • zelfregulatie en co-regulatie
  • jij als belangrijkste instrument

Je herkent het vast wel: je bent aan het werk met je cliënt en de spanning is aan het oplopen. Of het nu begon bij hem of bij jou doet er eigenlijk al niet meer toe. Feit is dat jullie beiden in spanning zitten. Spanning is namelijk besmettelijk en daarmee dus overdraagbaar.

Wat gaat jullie nu het beste helpen om weer verder te komen? Juist, zelf reguleren en daarna co-reguleren met je cliënt.

Wat bedoelen we hiermee? Kort gezegd dat jij weer kunt kalmeren en daardoor kunt zakken in spanning en dat je cliënt met jou mee kan zakken. Voor iemand met een verstandelijke beperking of dementie is het veel moeilijker om zichzelf te kunnen reguleren. Hij is dus afhankelijk van jou om dit voor elkaar te krijgen. Dat vraagt van jou als professional dus dat je weet hoe dit werkt bij jou en de ander.

Ons hart blijkt een veel grotere rol te spelen in onze emoties, ons denken en functioneren dan we tot nu toe hadden gedacht. Er gaan meer signalen van ons hart naar ons brein dan omgekeerd. Je hart is als het ware de dirigent van je lichaam. Het heeft een diepgaand effect op ons emotionele welbevinden. Het speelt een centrale rol in hoe wij met stress en emoties omgaan en heeft een grote invloed op de werking van ons brein.

Onze emoties hebben invloed op ons hartritme. Door middel van je ademhaling heb je invloed op je hartritme. Als ons hartritme regelmatig en harmonieus is, geeft het hiermee een signaal naar de hersenen dat de kust veilig is. Wanneer we een grillig en onregelmatig patroon hartritme hebben, vatten onze hersenen en de rest van ons lichaam dit op als een boodschap dat er gevaar dreigt. Dit heeft invloed op hoe we ons voelen, wat we denken, wat we zien en wat we doen. Vanuit een onveilige modus reageren we vaak vanuit onze automatische stresspatronen. Vanuit de veilige modus kunnen we helder nadenken en bewuste keuzes maken.

Na het volgen van deze training:

  • heb je een helder beeld van de effecten van stress op je gedrag
  • heb je meer energie en vitaliteit
  • heb je meer mentale en emotionele flexibiliteit
  • is je concentratie-en focusniveau verhoogd
  • ben je beter in staat om te luisteren
  • ben je in staat om coherent te communiceren
  • ben je meer in staat om je in anderen te verplaatsen
  • kun je je eigen emoties reguleren waardoor de kwaliteit van het contact met collega’s en cliënten toeneemt

Interesse in deze training?

Bent u geïnteresseerd in deze training? Heeft u vragen? Of wenst u een vrijblijvende offerte?