Onbegrepen gedrag in ouderenzorg

Omgaan met ‘moeilijk verstaanbaar gedrag’/onbegrepen gedrag binnen de ouderenzorg.

 

Aanleiding:
In de huidige ouderenzorg zien we een aantal tendensen.

  • Er worden steeds meer cliënten opgenomen binnen de verpleegafdelingen vanuit een crisissituatie. De opname vindt later plaats in het proces of de fase van dementie.
  • We zien meer probleemgedrag, moeilijk verstaanbaar gedrag, onbegrepen gedrag, agressief gedrag bij cliënten.
  • We zien dat mantelzorgers/familieleden een ander appel doen op de medewerkers. De verwachtingen zijn hoog en worden directief met de medewerkers gecommuniceerd.

 

Deze tendensen vragen om een gerichte ondersteuning van de medewerkers binnen een organisatie. Ondersteuning aan medewerkers/verzorgenden direct betrokken bij de cliënt, maar ook ondersteuning aan alle disciplines die direct of indirect te maken hebben met de effecten van onbegrepen gedrag (organisatievraagstukken, mim/mic procedures, wet zorg en dwang, etc.). De vraag bepaalt het aanbod.

 

Om aan te sluiten bij de behoefte van de medewerkers hebben we een leertraject ontwikkeld. Dit is een voorstel. Samen met een aantal medewerkers binnen de organisatie zal er een op maat gemaakt leertraject gevormd worden. Alle betrokkenen worden meegenomen in dit proces.

Verzorgenden toerusten om te gaan met cliënten met moeilijk verstaanbaar gedrag, onbegrepen gedrag.

 

Verzorgenden toerusten om te gaan met mantelzorgers/familie waardoor de cliënt centraal komt te staan.

 

Managers ondersteunen bij organisatievraagstukken; eigenaarschap van teams bij onbegrepen gedrag, faciliteren van teams, omgaan met mim/mic meldingen, toepassen van de wet zorg en dwang etc.

Interesse in deze training?

Bent u geïnteresseerd in deze training? Heeft u vragen? Of wenst u een vrijblijvende offerte?