Fysieke en mentale weerbaarheid
... De zon schijnt, ik loop samen met de cliënt terug om pauze te houden. Nog even en het is weekend, heerlijk. Eerst pauzeren en op adem komen van de gespannen middag. Plotseling krijg ik een harde klap tegen mijn hoofd. Wat is er gebeurd...?
Als je werkt in de zorg kun je te maken krijgen met een vorm van agressie. Dit kan verbaal zijn, mentaal en/of fysiek. Agressie is altijd een uitingsvorm van iets dat eronder ligt: een behoefte, een wens. Hoe heftiger de agressie is, hoe moeilijker het vaak wordt om hiernaar op zoek te gaan. Zowel bij de cliënt als de medewerker liggen er behoeftes aan ten grondslag. De cliënt vraagt misschien om duidelijkheid, om verbinding, om gehoord te worden. En jij als medewerker hebt mogelijk dezelfde behoeftes. “Ik sta hier zo mijn best te doen voor de cliënt, waarom kan hij het niet aannemen van me?”
De kern van deze training is
- ken je client
- ken jezelf in relatie tot je client
Als je met cliënten werkt, kun je in spanningsvolle situaties komen met elkaar. Dat kan met van alles te maken hebben. Je wilt hier graag samen goed doorheen komen, zodat je met elkaar leert dat je de veilige ander wordt/blijft voor de cliënt. Hier is wel het één en ander voor nodig.
Belangrijk is dat je allereerst de cliënt goed kent met wie je werkt. Hierin is de betekenis van het gedrag essentieel. Binnen de training zoomen we hierop in: we zien bepaald gedrag en wat is de betekenis van dit gedrag? Welke behoefte ligt daaronder? Wat vraagt dit van ons als begeleiders?
Daarnaast gaan we inzoomen op jou als medewerker. Daar ligt gelijk ook het accent van de training. Je gaat op zoek naar je eigen betekenis verlening. Hoe ziet jouw spanningsopbouw er eigenlijk uit? Wat merk je zelf, wat is zichtbaar/voelbaar voor anderen? Waar heeft dit mee te maken? Wat helpt je om weer te reguleren?
Dit helpt om je mentale weerbaarheid te vergroten. Je krijgt inzicht in je eigen proces en handvaten hoe je meer grip kunt krijgen hierop.
Je vergroot hiermee je eigen veerkracht.
Daarnaast kunnen we ook fysieke technieken trainen. We maken onderscheid tussen de meebeweegtechnieken en fixeertechnieken.
Ook deze technieken zijn gebaseerd op onze visie: als de cliënt het even moeilijk heeft, zit daar een hulpvraag onder en wil ik nabij kunnen blijven.
Uitgangspunten: meebewegen, naast komen, richting geven
Doel van de training: vertrouwen en vaardigheden vergroten van de medewerker
- Onderscheid maken tussen gedrag en behoefte
- De kern van de hulpvraag van de cliënt vertalen naar begeleidingsstijl
- Bewustwording van en inzicht in je eigen spanningsopbouw
- Manieren vergroten om te reguleren
- Effect kennen van je eigen handelen op de ander
- Weten wat je nodig hebt in je eigen opvang en nazorg en weten wat helpend is voor een ander
Inhoud van de training:
- Begrippenkader; bewustwording van een eenduidig begrippenkader ten aanzien van de verschillende begrippen rond agressie en geweld, het zoeken naar de juiste interventies, zowel op cliënt- als op teamniveau. Het bereiken van een consensus over wat gewenst en ongewenst gedrag is.
- Gedragsinterventieplan cliënt; wie is de cliënt? De medewerker in staat stellen om vanuit een gerichte observatie, betekenis aan gedrag van de cliënt te kunnen geven. Vanuit deze betekenis krijgt het handelen van de medewerker vorm. De medewerker kan evalueren (korte en langer termijn) wat het effect van het handelen is.
- Gedragsinterventieplan medewerker wie ben ik als professional? De medewerker kent zijn eigen signalen, weet hier betekenis aan te geven en is in staat om zijn/haar eigen gedrag aan te passen aan wat de ander nodig heeft, zonder dat dit ten koste gaan van zichzelf.
- Ervaringsoefeningen als afstand en nabijheid; rekening houden met afstand zowel in ruimtelijk als in psychosociaal opzicht. Kennis en inzicht verwerven, oefenen en ervaringen opdoen met lichaamstaal.
- Eerste opvang en nazorg door jou en je collega’s; de eerste opvang na een ingrijpende gebeurtenis of een traumatische gebeurtenis is een intercollegiale verantwoording, wat is belangrijk bij een professionele opvang van een collega?
- Communicatie vanuit het OK vierkant; zicht krijgen op de positie die de medewerker inneemt ten opzichte van de ander (cliënt, collega, familie)
- Werkplaats met een trainingsacteur; oefenen in de praktijk met een acteur. In een veilige leeromgeving oefenen met opgedane theorie en praktijk met een professionele acteur aan de hand van de belangrijke thema’s.
- Trainen van meebeweegtechnieken; individuele veiligheidstechnieken, met daarin de basis voor fysieke veiligheid. Veilig los komen uit ongewenste aangrijpingen aan handen, polsen, kleding, haren, bijten (afhankelijk van de vraag zal er een keuze gemaakt moeten worden in welke aangrijpingen getraind gaan worden). Omgaan met slaan en schoppen. All technieken hebben de basis om de relatie met de client te behouden.
- Trainen van fixatietechnieken; de team-interventietechniek door twee personen (alleen op specifieke vraag): met twee begeleiders een cliënt fysiek onder controle brengen, bescherming bieden en evt. respectvol overbrengen naar bijvoorbeeld een andere ruimte. Ruimte nemen om emotioneel te herstellen, voor begeleider(s) en cliënt, om de relatie en de activiteit weer op te pakken.
Naast de onderdelen die hierboven staan, kunnen we een dag(deel) invullen over bijvoorbeeld het thema:
- Grenzen
- Reguleren en co-reguleren
- Samenwerken binnen het team
- Verdieping op de betekenis verlening van de medewerker
- Etc.
Praktische informatie
Deze training is altijd maatwerk. Op basis van jullie vraag kunnen we accenten verleggen.
De basistraining bestaat uit 2 dagen (of 4 dagdelen) zonder fysieke technieken of 3 dagen met fysieke technieken.
Voorafgaand aan de training maken de deelnemers een e-learning. De studiebelasting hiervan is 1 uur. Er wordt geen tijd gevraagd voor opdrachten buiten de dagen/dagdelen om.
We adviseren minimaal 1x per jaar een follow up van een dag(deel) om zo het geleerde blijvend te kunnen doorontwikkelen. Wij zoomen altijd in op jullie casuïstiek, op jullie thema’s.
Voor deze training is geen specifieke vooropleiding nodig. De training wordt op maat aangeboden.
De 2 daagse training is geaccrediteerd door het SKJ. Jeugdzorgmedewerkers kunnen 17 punten ontvangen als zij deze training bij ons volgen.